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医学情報処理演習第10回「計数データと比率の解析(2)」課題

2009年12月21日

(注)前回の課題の解答例は,http://phi.med.gunma-u.ac.jp/medstat/it2009-09r.htmlに示してあります。

課題

ある小学校の6年生は4クラスあり,職員室から近い順に,1組30人,2組28人,3組29人,4組30人が在籍している。ある週の月曜日,X先生は咳をしながら授業をしていたのだが,翌日高熱を発して欠勤し,近医を受診したところ,A型インフルエンザと診断された。水曜日,1組10人,2組5人,3組4人,4組1人がインフルエンザ様症状で学校を休んだため,1組は学級閉鎖になった(注:通常,校長が学級閉鎖を決定する目安は20%の欠席である。新型インフルエンザの場合,当初は1人でも患者が出たら全県が休校となったし,その後も暫くは10%の欠席で学級閉鎖とされていたが,現在では季節性インフルエンザと同様,20%になっている)。

この小学校6年生の4クラスにおいて,(1)欠席者の割合にはどのクラスでも差がないという帰無仮説を検定し,もし差があったなら,(2)どのクラスとどのクラスの間で差があるのかを検定せよ(検定の多重性はHolmの方法で調整すること)。また,(3)職員室から近いほどインフルエンザ罹患リスクが高く,リスクのスコアとして1組が4,2組が3,3組が2,4組が1であるという仮説が成り立つかどうか,コクラン=アーミテージ検定せよ。すべての検定に先立ち,クラスごとのインフルエンザ様疾患による欠席者割合を図示し,図と検定結果を参照して考察すること。

学籍番号・氏名とともに,下のフォームにRのコードと考察を貼り付けて送信せよ。

Consider 4 classes of 6th grade students in a primary school, where the numbers of pupils were 30, 28, 29, and 30 for the class 1, 2, 3, 4, respectively, and the class 1 is located nearest to the teachers' room. On Monday, one of the teachers, assuming his name as Mr. X, had classes with coughing. On Tuesday, high fever attacked Mr. X. Mr. X went to his home doctor, where he was diagnosed as type A influenza. On Wednesday, the numbers of absent pupils due to flu-like symptoms were 10, 5, 4, 1 for the class 1, 2, 3, 4, respectively. The class 1 was closed.

Answer the following questions. (1) Test the hypothesis that there is no difference among the absent proportions in these 4 classes. (2) If there is any difference, find the pairs with different absent proportion (Multiple comparison should be adjusted by Holm's method). (3) Assuming the risk to be dependent on the distance from the teachers' room, of which scores are 4, 3, 2, 1 for the classes 1, 2, 3, 4, respectively, test the null-hypothesis that there is no trend of absent proportions dependent on this risk scores, using Cochran-Armitage test.

Write R scripts to do these hypothesis testing with appropriate graph drawings in the upper box. Discuss the results in the lower box. Never forget to write the student ID and name in each field.

解答フォーム

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学籍番号 (Student ID)
氏名 (Name)
メールアドレス (Mail address, if any)
解答(Rのコード)(R scripts)
解答(考察) (Discussion)